skitiga tunnelbanor

Jag hatar när stolarna på tunnelbanan är skitiga... eller det är skumma blöta fläckar...

varför har ingen kommit på någon typ av plastaktig lösning...mönster går ju att trycka och sätta under,om man har en transparent hinna över...


visst visst, nanoteknik kan ge oss självrengörande ytor... ja, men man kan inte bara sitta å vänta i 25 år för att bli av med skiten från sätena.


Hela insidan av vagnen borde anpassas för att kunna spolas med högtryck... för viss är golvet ofta klibbigt.

Men trots allt så är sätena det värsta problemet... smuts går man ju på hela dagarna ändå.

Men det känns inte så kul att sätta sig på ett säte på tunnelbanan när man har rena byxor, än värre om dom är ljusa (jag råkar gillar ljusa färger).

Dom kanske inte blir förstörda, men hur många känner sig bekväma med att gå runt med en fläck?

Och det ska inte spela någon roll om det syns eller ej..det känns som tyg är dåligt val när det gäller renhållning. Jag menar alltså att man ska göra säten som känns mjuka och fjädrande, utan att ha någon mjuk stoppning, inte att man ska klä sätena med plast.
Och en blöt dag... istället för att kunna ta upp servetten som man har i väskan... eller våtservetten om man vill känna sig säker... så får man nu välja mellan blöta byxor, eller att stå.


Personligen har jag inte jättemycket mot att stå, men det är trångt... å när man e trött, så e det skönt att sitta... när jag jobbade i kista så brukade jag sova på väg tillbaka till centralen... lite jobbigt om man hade stått när man somnade... varit nära faktiskt...


Hursomhelst.. jag är en av dom inte sätter mig på smutsiga säten, jag springer runt och söker tills jag hittar ett rent, eller så får jag stå...


Det känns lite pinsamt också, om man träffar nån ny människa, och visa att man tänker på sånt... fast det kan ju vara sött med udda egenheter (hur udda den nu är!?)


ska man kunna blogga direkt på tunnelbanan, så behöver man ju kunna sitta... om man inte tänker blogga med T9 på sin mobil... men så seg som min är skulle jag aldrig vilja... dessutom hittar den på lustiga ord ibland, ändrar ord från det man valt till ett annat alternativ, eller så finns helt enkelt bara hälften av orden, känns det som. Det är ingen skruttmobil, men det en sån som ska vara lite smartare, å tydligen så gör sms-skkrivande att det blir tokseg (även fast man raderat meddelandena).


Det finns säkerligen folk som vill kunna plugga på tunnelbanan och pendeltåget förståss också... eller som sitter och jobbar... som det är nu kunde man istället gjort hål i golven och sålt hopfällbara stolar, å så får man sköta sin egen så som man vill sköta den...


Ok, tuggummi fastnar även på plast... men det är lättare att får bort från plast än från tyg...


Just ja, bussarna kan ju behöva sammabehandling... brukar vara lite bättre där, dock.


Tvärbanan är ju fräschare av förklarliga skäl, men enhetligheten samt att slippa sätta sig på en blöt fläck talar ju för byte även där... samma gäller övrig spårtrafik, men den är ju sämre än tvärbanan, ändå...



Är jag udda som undviker smutsiga säten?


Går det att göra spårtrafiken högtrycksrengörningsanpassad på insidan?



ps. papperskorgar borde finnas inne i tunnelbanevagnarna... någon skrev det i tidningen, men som svar fick den att det ju finns utanför... men hur länge orkar barnet sitta och hålla i sin kladdiga klubbpinne, när klubban är slut? eller papperet som var runt glassstruten, som är alldeles kladdigt... eller vad gör den serierökande mannen av plasten som den just skalat av från paketet, för att kunna tända en så fort han kommer ut på perrongen i gamla stan.


Och nä, det är faktist inte helt sant att man passerar en papperskor på vägen ut från tunnelbanan och ut genom byggnaden... eller så är det bara en, och överfylld, eller en tidningsinsamlings låda...


En varning bara, gör hållen relativt små, och se till att locket måste låsas upp... annars kommer ungdomar, troligtvis fulla, tömma dessa eller kasta ut innehåller över någon. Om den blir full... ja, då finns det fler..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0