så mycket kunskap

Det finns så mycket man skulle vilja lära, sig, så mycket jag skulle vilja fylla på min hjärna med.

Men hur?

Man kan offra sitt liv, för att sitta och plugga, konstant...eller bara titta på tv-program som innehåller vettig kunskap...

Synd att det inte finns något sätt att tanka information direkt till hjärnan...


Jag förstår om inte all kunskap skulle kunna gå att tanka direkt till hjärnar... alltså att kunna köra bil, spela musik, dansa, kampsport osv osv...

så hela den där matrix-grejen skulle inte funka...

men att kunna tanka in lite ordförståelse och historia, skulle inte sitta fel...

självklart förstår jag att man inte skulle kunna lära sit utttala orden.. men det kanske skulle gå att lära sig på annat sätt...

om man tankar med fonetisk skrift... så skulle man bara behöva lära sig fonetik...


Jag tror iofs att någon typ av interaktiv tv (tv + internet eller så) skulle kunna funka... men det finns inget sätt att garantera kvaliteten på tv...

Dagens tv är ofta reklamfinansierad, och för att slå igenom, så behöver man ett chockerande sätt att presentera fakta... på så vis blir lätt innehåller förvridet...


Ett världsomspännande institut skulle kanske kunna lösa det här problemet...

Men hur ska man få plats med alla kanaler... skulle internet fungera som bärare?


För alla vill inte veta allt, så man måste ha olika inriktningar på olika program...

man kan inte får riktigt djup kunskap på detta sätt, men man kan få grunderna som gör att man blir tillräckligt hungrig för att söka mer kunskap inom området.


Men man skulle också behöva se till att kunskapen ska kunna nå till människor i alla världsdelar...


men ett sånt här system skulle aldrig fungera, för någonstans skulle makthungern ta över och man skulle börja "hjärntvätta"... ge politiska budskap.


Men det kanske är girigt att vilja kunna få kunskap så lätt...?


För mig handlar det om att det inte finns tid att lära sig allt jag vill lära mig...

jag vill ha kunskapen för att det är bra grunder för att kunna skriva böcker... inspireras av historian...

och historia kan också vara viktigt om man ska jobba med formgivning.

Historian kan betyda mycket...


och jag tror många går miste om att lära sig av det förflutna, för folk har inte dom kunskaperna...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0